28.12.2016

Polkupyörä 1883 / 1888

Kaksi- ja kolmipyöräisiä lasten ja aikuisten velosipedejä saksalaislehden mainoksessa vuonna 1883.
1800-luvun alkupuolella käytettiin epäkäytännöllisiä potkupyöriä. Vuosisadan loppupuolella kehitettiin velosipedi, jossa oli iso etupyörä ja sille vauhtia antavat polkimet. Tällainen kulkupeli oli kuitenkin vaikeasti ohjattava ja vaikea pitää pystyssä. Englantilainen herra Starley kehitti vuonna 1885 ketjuvetoisen Rover-polkupyörän, jossa etu- ja takapyörä olivat saman kokoiset. Tämä oli helpommin hallittavissa ja tämän kaltaisia pyöriä alettiin kutsua turvapolkupyöriksi.
Tässä saksalaisessa vuoden 1884 Fliegenden Blätter -lehden mainoksessa kehutaan "The Conventry Mach. Co.":n olevan maailman vanhin, suurin ja tunnetuin velosipeditehdas. Alan harrastajien mukaan brittiläinen The Coventry Machinists Co. todella oli johtava polkupyörävalmistaja tuohon aikaan.
Tällaista kolmipyörää mainostettiin vuonna 1887.
Vuonna 1887 myytiin kahden poljettavia tavarankuljetusajoneuvoja.
Tässä vuoden 1887 mainoksessa on pari vuotta aiemmin kehitetty "turvapolkupyörä."
Vuoden 1888 saksalaislehden mainoksessa kaupitellaan brittiläisiä turvapolkupyöriä (Safeties). Hillmann Herbert & Cooper (myöhemmin Premier) oli huomattava polkupyörien valmistaja. Kuvan mallissa on etupyörään vaikuttava käsijarru.

Ei kommentteja: