42 vuotta (1948-1990) tuotannossa ollut Citroen 2CV tunnettiin meillä yleisesti nimellä "rättisitikka." Lisänimensä se sai kankaisesta katosta, joka voitiin rullata kokoon. Auto suunniteltiin mahdollisimman yksinkertaiseksi ja halvaksi. Tässä varhaisessa (1949) 2CV mainoksessa kerrotaan neliovisen auton kuljettavan 4 henkilöä ja 50 kg matkatavaroita 60 km/h vauhdilla. Taloudellisen auton kerrotaan kuluttavan polttoainetta 4-5 litraa sadalla kilometrillä.
Auto sai ristiriitaisen vastaanoton ensiesittelyssään vuoden 1948 Pariisin autonäyttelyssä. Autolehtien toimittajat kritisoivat sitä ja pilapuheet levisivät. Kauppa rupesi kuitenkin käymään vilkkaana. Muutaman kuukauden päästä toimituksissa oli jo kolmen vuoden jono ja se kasvoi pian viideksi vuodeksi. Yhteen aikaan käytetystä 2CV:stä maksettiin enemmän kuin uudesta - käytetyn kun sai heti käyttöönsä. Kriitikotkin selvisivät tyrmistyksestään: saksalaisen Auto, Motor und Sport -lehden toimittaja totesi vuonna 1951 auton olevan rumuudestaan ja alkeellisuudestaan huolimatta hyvin mielenkiintoinen.
Ensimmäiset 2CV:t tulivat Suomeen vuonna 1952.
Citroen 2CV:n ensimmäinen farmarimalli (2CV Camionnette) esiteltiin jo vuonna 1951, mutta se pystyi kantamaan vain 250 kg kuorman. Tässä vuoden 1960 mainoksessa on malli AZU, jossa on 12 hevosvoiman moottori. Mallia valmistettiin vuodesta 1955.
Auto sai ristiriitaisen vastaanoton ensiesittelyssään vuoden 1948 Pariisin autonäyttelyssä. Autolehtien toimittajat kritisoivat sitä ja pilapuheet levisivät. Kauppa rupesi kuitenkin käymään vilkkaana. Muutaman kuukauden päästä toimituksissa oli jo kolmen vuoden jono ja se kasvoi pian viideksi vuodeksi. Yhteen aikaan käytetystä 2CV:stä maksettiin enemmän kuin uudesta - käytetyn kun sai heti käyttöönsä. Kriitikotkin selvisivät tyrmistyksestään: saksalaisen Auto, Motor und Sport -lehden toimittaja totesi vuonna 1951 auton olevan rumuudestaan ja alkeellisuudestaan huolimatta hyvin mielenkiintoinen.
Ensimmäiset 2CV:t tulivat Suomeen vuonna 1952.
Citroen 2CV:n ensimmäinen farmarimalli (2CV Camionnette) esiteltiin jo vuonna 1951, mutta se pystyi kantamaan vain 250 kg kuorman. Tässä vuoden 1960 mainoksessa on malli AZU, jossa on 12 hevosvoiman moottori. Mallia valmistettiin vuodesta 1955.
Vuoden 1966 muutos 2CV:n ulkoasuun oli kolmas sivuikkuna takaoven taakse. Tässä vuoden 1974 "rättärissä" on vielä pyöreät etuvalot. Öljykriisin johdosta taloudellisen auton kysyntä lisääntyi ja vuosi 1974 oli 2CV:n tuotannon huippuvuosi. Vieressä on vuonna 1967 markkinoille tullut Citroen Dyane.
Vuosien saatossa Citroen 2CV:n ulkomuotoon tehtiin vain vähäisiä muutoksia. Autossa oli alkujaan ns. "kaappariovet", jotka olivat saranoidut takareunastaan. Saranointi ja aukeamissuunta muutettiin vuonna 1964. Tässä vuoden 1975 mainoksessa on malli 2CV6, jossa on neliskulmaiset etuvalot ja 26 hevosvoiman moottori.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti