Suomalaisten polkupyörien valmistus alkoi Turussa 1900-luvun alussa. Tamperelainen Kone ja Terä Oy puolestaan aloitti pyörien valmistuksen vuonna 1934 ja se jatkui vuoteen 1962. Heidän tuotteensa Jaguar-pyörä oli 1950-luvun suosituin pörämerkki. Kaikkiaan Suomessa on ollut useita satoja pyörän valmistajia. Pieniä pyöränvalmistajia olikin 1920-luvulta 1960-luvulle liki joka pitäjässä.
"Millainen menopeli suomalainen pyörä sitten oli? Nimistön perusteella ainakin nopea, vankka ja luotettava. On Keveä, Kestävä, Vakava, Lennokki, Lento, Luja, Meno ja Ratsu. Kaksipyöräinen saattoi olla myös kuin kiitävä ja vahva eläin: Haukka, Hirvi, Ilves, Karhu, Kotka. Ja toki kelpo kumppani: Kaveri, Toveri ja Oma. Pyörä voi olla myös Ihanne, Kiva, Mainio, Sievä ja peräti Yliveto tai Paras. Pyörästä on moneksi. Nimi kuvasi pyörän laatua, erinomaisuutta ja erotti muista. Nimellä luotiin myös mielikuvia." (Terhi Ainiala, Hiidenkivi-lehti, 6/2010)
Tamperelainen konepaja Osakeyhtiö Sommers, af Hällström ja Waldens aloitti toimintansa vuonna 1897, mutta toiminta jatkui vuodesta 1933 nimellä Kone ja Terä. Yhtiö valmisti mm. laivoja ja rautatiekalustoa sekä Jaguar-, Tammer- ja Peto -merkkisiä polkupöriä. Yhtiön toiminta lakkasi 1960-luvun puolivälissä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti