Italialaisen Piaggio-yhtiön lentokoneinsinööri Corradino D'Ascanio suunnitteli Vespa-skootterin. Vallankumouksellista uudessa skootterissa oli kantava peltirunko ja taakse sijoitettu moottori, jolloin jalkatilasta voitiin tehdä tilava.
Istuin oli matalalla, jotta nainen voi ajaa ilman että hameenhelmat nousevat ylös. Vuonna 1946 esitellystä ajopelistä tuli yhtiön tunnetuin tuote. Vespa oli 1950- ja 1960-luvulla niin yleinen, että siitä on tullut käytännöllisesti katsoen kaikkien skootterien synonyymi. Piaggio valmistaa yhä Vespoja, joita on 60 vuoden aikana esitelty yli sata mallia. Kuitenkin sen ulkoasu pysynyt suureksi osaksi samana. Vuodesta 1946 on myyty noin 17 miljoonaa Vespaa, ja 40 % valmistuu edelleen Piaggion tehtailla Pontederassa pohjois-Italiassa.
Si, con Vespa si può!
Vespa Primavera ja Vespa 50
1950-luvulla Italiassa vallitsi varsinainen vespamania, joka levisi halki Euroopan. Ajankuva tallentui osuvasti filmille William Wylerin elokuvassa Loma Roomassa (1953), jossa Audrey Hepburn ja Gregory Peck ajavat 125-kuutioisella Vespalla kaupungin vilinässä:
Roman Holiday (1953)
kuva: oldcarmanualproject.com |
Piaggio Ape on kolmipyöräinen hyötyajoneuvo jota on valmistettu vuodesta 1948 erilaisina malleina. Viimeisin malli on vuodelta 2013.
Vuonna 1957 Piaggio halusi osansa kääpiöautomarkkinoista esittelemällä nelipyöräisen Vespa 400:n, jota valmistettiin 1957–1961 Ranskassa.
kuva: oldcarmanualproject.com |
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti