1906 |
1913 |
Liikuteltavat höyrykoneet, lokomobiilit, olivat maaseudulla puimakoneiden, sahojen ja myllyjen voimanlähteinä. Pyörillä varustettuna sitä voitiin kuljettaa käyttöpaikalta toiselle hevosten vetämänä. Lokomobiili kehittyi käyttökelpoiseksi Englannissa ja Yhdysvalloissa 1800-luvun puolivälissä. Suomessa ne alkoivat yleistyä 1890-luvulla, ensin ulkomailta tuotuina ja sitten kotimaassa valmistettuina. 1950-luvulle tultaessa traktorit yleistyivät ja niissä olevat hihnapyörät tekivät lokomobiilit tarpeettomiksi. Enimmillään Suomessa oli käytössä noin 6000 lokomobiilia. (wikipedia, agricolaverkko.fi)
1919 |
Lokomobiileissa oli usein taitettava savutorvi kuljetuksen helpottamiseksi. Kuvassa kotimainen Kullervo-lokomobiili.
1920 |
Höyrykoneen mäntä pyörittää kapistuksen sivussa olevaa pyörää. Siitä liike siirretään hihnan välityksellä puimakoneeseen, sirkkeliin tai muuhun vekottimeen.
Lokomobiili Paras Apu toiminnassa:
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti