Esite vuodelta 1936. Kuva: digi.kansalliskirjasto.fi |
Karhumäen veljekset aloittivat 1924 lentokoneen rakentamisen kotonaan Keljossa, lähellä Jyväskylää. He rakensivat 1920-luvulla neljä lentokonetta: Karhu 1, Karhu 2, Karhu 3 ja Tiira. Harrastus laajeni pian ilmailualan liiketoiminnaksi. Veljekset Karhumäki -yrityksen toimintaan kuuluivat 1930-luvulla lentokoulutus, yleisölennätykset, lentokoneiden korjaus ja ilmavalokuvaus sekä tilauslennot. Yllä olevassa esitteessä mainittiin: "Toiminimemme on vuodesta 1933 suorittanut ilmavalokuvausta eri puolilla maatamme."
1950 |
Veljekset Karhumäki Oy aloitti säännöllisen reittiliikenteen de Havilland D.H.89 Dragon Rapide -koneella vuonna 1950.
Kesäkuusta syyskuun loppuun lennettiin mm. Helsingistä Joensuuhun. Seuraavana vuonna otettiin käyttöön nimi Karhumäki Airways, joka vuonna 1957 päivitettiin kansainväliseen liikenteeseen paremmin sopivaan muotoon KAR-AIR.
1951 |
Seuraavana vuonna Joensuun reitti jatkui Jyväskylän ja Vaasan kautta Sundsvalliin. Koneena oli amerikkalainen Lockheed L-18 Lodestar.
1954 |
Karhumäen tilauslentoliikenne ulottui 1950-luvun alussa Afrikkaan ja Lähi-itään saakka. Vuonna 1954 Karhumäki Airways hankki kolme Douglas DC-3 konetta, jotka siirrettiin Kar-Airille vuonna 1957.
1970 |
1960-luvun alussa Kar-Airin kone ylitti ensimmäisenä suomalaisena matkustajakoneena Atlantin. Yhtiö ajautui kuitenkin talousvaikeuksiin, ja päätyi vuonna 1963 Aeron omistukseen. Vuonna 1968 Aero Oy muutti virallisesti nimensä Finnairiksi ja lopulta Finnair nielaisi koko Kar-Airin: yhtiöt sulautuivat 1990-luvun puolivälissä. (wikipedia, veljeksetkarhumäki.fi)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti