1939 (www.historyworld.co.uk) |
1951 (www.historyworld.co.uk) |
Birminghamissa, Englannissa, kehitettiin Brylcreem hiusrasva vuonna 1928. Sittemmin siitä tuli eräs tunnetuimmista hiusrasvoista niin Euroopassa kuin Amerikassakin. Sodan aikana Brittien ilmavoimien (RAF) miehiä kutsuttiin Brylcreem-Pojiksi heidän huolitellun kampauksensa vuoksi.
Suomessa mainostettiin Brylcreem - hiusrasvaa mainoslauseella: "Brylcreem-tyyli on tyttöjen mieleen."
1950-luvulla hiusmuoti suosi edelleen hiusrasvojen käyttöä, mutta 1960-luvulla nuorisokulttuurissa tapahtunut muutos uusine hiustyyleineen vähensi niiden suosiota. Osasyyllisenä tähän olivat The Beatles ja muut pitkiä hiuksia suosivat nuorison idolit. Viime vuosikymmeninä hiusmuoti on tullut moninaisemmaksi ja miesten hiusrasvat tekevät taas kauppansa.
Suomessa mainostettiin Brylcreem - hiusrasvaa mainoslauseella: "Brylcreem-tyyli on tyttöjen mieleen."
1950-luvulla hiusmuoti suosi edelleen hiusrasvojen käyttöä, mutta 1960-luvulla nuorisokulttuurissa tapahtunut muutos uusine hiustyyleineen vähensi niiden suosiota. Osasyyllisenä tähän olivat The Beatles ja muut pitkiä hiuksia suosivat nuorison idolit. Viime vuosikymmeninä hiusmuoti on tullut moninaisemmaksi ja miesten hiusrasvat tekevät taas kauppansa.
1962 |
Kotipaikkakunnallani 1960 ja 1970 - lukujen taitteessa koimme meitä nuoria olevan karkeasti ottaen kahta sorttia: rasviksia (rasvalettejä) ja poppareita. Rasviksilla oli Brylcreemillä tai Suavella voidellut hiukset ja he kuuntelivat tangoja ja humppaa. Me popparit pesimme hiuksemme, kasvatimme niitä Beatles-tyylin mukaisesti ja kuuntelimme pop-musiikkia.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti