|
1889
|
"Mikkeli - Lappeenranta. Höyrywenhe Sorea lähtee Mikkelistä joka maanantaina, keskiwiikkona ja perjantaina kl. 7 aamulla. Lappeenrannasta joka tiistaina, torstaina ja lauwantaina kl. 7 aamulla." "Likempiä tietoja antaa päälliköt höyryissä ja C.F. Pöndinen Mikkelissä."
St. Michels Ångbåts Ab - Mikkelin Höyrylaiva Oy perustettiin vuonna 1874. Yhtiön ensimmäinen laiva oli 78 jalkaa pitkä Sorea. Siinä oli jopa kaksi salonkia ja neljä hyttiä. Toiseksi matkustajalaivaksi ostettiin Soreaa nopeampi ja pidempi Leporello. Leporello myytiin vuonna 1891 Heinäveden Höyryvenhe Oy:lle ja Sorea Lappeenrantaan vuonna 1905. (porssitieto.fi, jukkajoutsi.com)
Suomen tieverkosto oli pitkään harva, ja niin matkustajat kuin tavaratkin liikkuivat vesillä. Sisävesilaivoja liikkui varsinkin Saimaan ja Päijänteen vesistöissä. Suomen ensimmäinen höyrylaiva Ilmarinen alkoi kulkea Saimaalla ja muilla Vuoksen vesistön järvillä kesällä 1833.
Vuonna 1900 sisävesillä höyrysi jo yli 400 laivaa ja vuonna 1930 niiden määrä oli yli 900. Matkustajien lisäksi höyrylaivoilla kulki rahtia: kaupunkeihin tuotiin maitoa, lihaa ja kalaa. Maaseudun kyläkauppiaille kuljetettiin kahvia, mausteita, suolaa ja siirtomaatavaraa. Laivojen kyydissä kulki myös rakennustarvikkeita, lannoitteita ja maatalouskoneita. Sisävesiliikenne alkoi vähitellen hiipua, ja se loppui 1950-luvulla. Sen jälkeen höyrylaivoilla hoidetut kuljetukset siirtyivät yhä enemmän rautateille ja maanteille.
(Lähteet: Pohjois-Savonmuisti.fi ja Jussi Kivinen: ”Sisävesien mikrotonnisto)
|
1929
|
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti