Saab 99 ja Saab 96 - 1971 |
Saab perustettiin Ruotsissa vuonna 1937 nimellä Svenska Aeroplan Aktiebolaget valmistamaan sotilaslentokoneita. Suomen ilmavoimilla on ollut käytössään Saab Safir koulukoneita (1958-1982) ja Saab Draken hävittäjiä (1972-2000).
Ensimmäinen pikkuauton prototyyppi esiteltiin lehdistölle kesällä 1947. Sotien jälkeisen raaka-ainepulan takia autotuotanto saatiin käynnistettyä vasta vuonna 1950. Ensimmäinen tuotantomalli oli pieni kaksitahtinen Saab 92 ja se sai hyvän vastaanoton niin lehdistöltä kuin asiakkailtaan. Autossa oli kaksiosainen tuulilasi ja ns. kaappariovet.
Saab 92 - 1951 |
Saab 96 - 1971 |
Mallia Saab 96 valmistettiin vuosina 1960–1980 ja sitä myytiin maailmanlaajuisesti yli 547 000 kappaletta. Autossa oli alkujaan kaksitahtimoottori, mutta se vaihdettiin vuonna 1967 Fordin nelitahtiseen V4-koneeseen. Ominaisuuksiin lukeutuvat myös etuveto, vapaakytkin ja rattivaihde. Malli oli aikoinaan hyvin suosittu esimerkiksi Suomessa, sillä sitä pidettiin turvallisena, kestävänä ja pohjoismaisiin olosuhteisiin soveltuvana. Aivan 1960- ja 70-lukujen vaihteessa Saab 96 -mallia alettiin rakentaa myös Suomessa Uudenkaupungin autotehtaalla. Mallin valmistus keskitettiin kokonaan Suomeen vuonna 1978 ja auton valmistus päättyi tammikuussa 1980.
Saab 96 ja Saab 99 - 1974 |
Saab 99 - 1975 |
Mallia Saab 99 valmistettiin vuosina 1968–1984. Moottorina oli eteen pitkittäin asennettu Triumphin 1,7 -litrainen 4-sylinterinen bensiinimoottori. Mallin tuotanto Suomessa alkoi vuonna 1970 Uudenkaupungin autotehtaalla. Kaiken kaikkiaan Saab 99:ää valmistettiin hieman alle 600 000 yksilöä. (wikipedia, autowiki)
Saabin TV-mainos vuodelta 1960
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti