![]() |
Rolexin mainoksessa hyödynnettiin Concorden saamaa huomiota 1969 |
Concorde oli ranskalaisen Aérospatialen ja brittiläisen British Aircraft Corporationin (BAC) valmistama yliääninen matkustajakone. Koneen suunnittelu aloitettiin jo 1950-luvulla, ensilento oli 2. maaliskuuta 1969 ja virallinen esittely 21. tammikuuta 1976. Concorde lensi kaksi kertaa ääntä opeammin, 2,180 km/h.
![]() |
1976 |
Terävänokkaisessa koneessa oli kääntyvä nokka joka nousun ja laskun aikana roikkui alaspäin. Pilotit eivät muuten olisi nähneet kiitorataa. Condorde valmistettiin erikoisalumiinista, titaanista ja teräksestä ja se oli pinnoitettu erikoismaalilla, sillä 62 metrinen kone venyi lennolla lämpölaajenemisen takia jopa reilut 20 cm.
Concorde ei ollut kaupallinen menestys – sitä valmistettiin kaikkiaan vain 20 kappaletta. Kaupalliset lennot, joita harjoittivat British Airways ja Air France, alkoivat tammikuussa 1976 reiteillä Pariisi–Dakar–Rio de Janeiro ja Lontoo–Bahrain–Sydney. Reittiliikenne New Yorkiin alkoi 22. marraskuuta 1977. Myöhemmin reittiliikenne vakiintui ainoastaan reiteille Atlantin yli Pariisista ja Lontoosta New Yorkiin. Concorden normaali lentoaika Lontoosta New Yorkiin oli 3 tuntia 30 minuuttia, tavallisten suihkukoneiden lentoajan ollessa tuolloin 7-8 tuntia. Tämän lisäksi koneilla tehtiin myös tilauslentoja. Concorde toi mm. jouluturisteja Rovaniemelle useana vuotena.
Noin 2,5 miljoonaa matkustajaa ehti lentää koneella sen 27-vuotisen (1976-2003) uran aikana. Ainoa Concordelle sattunut onnettomuus tapahtui Pariisissa vuonna 2000. Kiitotiellä ollut metallinpala aiheutti nousukiidossa olevan koneen tuhoutumisen. Lennot Concordeilla lopetettiin vuonna 2003 osaksi onnettomuuden, osaksi taloudellisten syiden vuoksi. (wikipedia, lentoposti.fi, concordesst.com)
Concorde Yle:n elävässä arkistossa.
Video Concorden ensilennosta 1969
Ranskalaisen orkesterinjohtajan Franck Pourcelin sävellys "Concorde."
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti