16.3.2021

Sisu ja Vanaja

 

1932
1933
1934
O/Y Suomen Autoteollisuus A/B perustettiin vuonna 1931 valmistamaan kuorma- ja linja-autoja. Auton sisäisenä työnimenä oli alusta alkaen ”Sisu”. Ensimmäiset autot valmistuvat vuoden 1932 kesän ja syksyn aikana. Vuonna 1934 yhtiö aloitti suomalaisten Olympia-moottoreiden käytön sekä alkoi valmistaa myös raitiovaunuja. Vienti ulkomaille käynnistyi vuonna 1936. Vuonna 1939 vuosituotanto ylsi ensimmäisen kerran 300 autoyksilöön.
Vuonna 1943 Yhteissisu Oy -niminen yhtiö valmisti Sisu S-22 -kuorma-autoja. Suomen Autoteollisuus valmisti tänä aikana mm. Sisu S-15 -linja-autoja. Yhteissisu rakennutti tehtaan Vanajan pitäjään ja myöhemmin yhtiö jatkoi toimintaansa Vanajan Autotehdas Oy -nimisenä valmistaen Vanaja-merkkisiä kuorma- ja linja-autoja. Vuonna 1949 Suomen Autoteollisuus teki paluun kuorma-autojen valmistuksen pariin. 1950-luvun malleja olivat kevyt kuorma-automallisto Nalle-Sisu, keskiraskas kuorma-automallisto Kontio-Sisu ja raskas kuorma-automallisto Jyry-Sisu. Keskiraskaat linja-autoalustat saivat mallistonimen Ilves-Sisu. Nykyisen Oy Sisu Auto Ab:n tehtaat toimivat edelleen Karjaalla. 
1932

1938



1937

1937


1939
Välirauhan aikana, keväällä 1940 Suomen Autoteollisuus aloitti Häkä-nimisen puukaasuttimen tuotannon. Laitteiston kehitystä jatkettiin vielä sodan jälkeenkin, vuoteen 1946 saakka, jolloin nestemäisten polttoaineiden tuonti maahan jälleen alkoi.
1934
1952
1951
1955
Vanajan Autotehdas Oy oli Vanaja-merkkisten kuorma-autojen ja linja-autojen alustojen valmistaja, joka toimi vuosina 1948–1968. Sen jälkeen Vanaja-merkkisten autojen valmistusta jatkoi Suomen Autoteollisuus Oy vuoteen 1971. Yhtiön historia ulottuu kuitenkin vuoteen 1943, jolloin se aloitti toimintansa Yhteissisu-nimellä. (wikipedia, autowiki, sisuauto.com)

Ei kommentteja: