4.3.2021

Jeep

 

1953 - kuva: classiccarcatalogue.com

Termiä "Jeep" käytettiin ensimmäistä kertaa armeijan kulkuneuvon Bantam BRC:n versioista, joita Willys-Overland ja Ford Motor Company tuottivat liittoutuneille toisen maailmansodan aikana. Mallin nimi oli oikeastaan GP, josta sitten vääntyi nimi Jeep. Vihreänruskea, rujon näköinen, mutta luotettava ajoneuvo on tunnettu siitä, että sillä oli tärkeä rooli sodan voittamisessa. Toisen maailmansodan aikana Jeepiä valmistettiin yli 580 000 kappaletta eri tehtaissa. Jeepistä tuli toisen maailmansodan ikoni. Willys rekisteröi Jeep-nimen omaksi tavaramerkikseen sodan jälkeen ja suunnitteli muuntavansa sen hyötyajoneuvoksi lähinnä maanviljelyskäyttöön. Termiä on käytetty virheellisesti kaikenlaisista maastoautojen kaltaisista ajoneuvoista, olivatpa ne varsinaisesti Jeep-merkkisiä tai eivät.

1958

Jeepejä tuotiin Suomeen muutamia yksilöitä sotien jälkeen, ja sitä markkinoitiin maatalouden yleiskoneeksi. Suosio ei ollut kovin suurta. Myöhemmin Jeeppejä toi maahan Aro-yhtymä, sittemmin Autokeskus. Valtio käytti 70-luvulla paljon isoja Jeep malleja, mm. VR:llä ja tele- ja lennätinhallituksella. 
Jeep CJ (Civilian Jeep) on kaupallinen versio alunperin armeijakäyttöön tarkoitetusta Jeepistä. Willys Jeep CJ-5 -malli oli CJ-malleista suosituin ja sitä valmistettiin jopa 603.303 kappaletta vuosina 1954–1983. (wikipedia, autowiki)
Jeep-mallit 1960. Kuva: classiccarcatalogue.com

1962 - kuva: Free Car Brochures

1963 Jeep Wagoneer - kuva: classiccarcatalogue.com



Ei kommentteja: