20.6.2018

Ford T malli 1911

1911
Vasemmalla Ford Model T Touring Car ja oikealla Ford Model T Torpedo Roundabout. Ensimmäinen T-mallin auto valmistui Detroitissa 27. syyskuuta 1908. Alussa autoja valmistettiin perinteisesti käsityönä ja vain 11 autoa valmistui ensimmäisen täyden tuotantokuukauden aikana.
Vuonna 1914 siirryttiin liukuhihnatuotantoon ja laskettiin että yhden Fordin valmistamiseen meni aikaa 93 minuuttia. Kun vuonna 1924 Fordin tehtailta rullasi ulos 10. miljoonas T-malli, koko maailman autokannasta lähes 90 % oli Fordeja. T-mallia valmistettiin 19 vuodessa (1908–1927) yhteensä 15 007 034 kappaletta.
Ford Model T 1910
 T-Fordin käynnistäminen: Kampikäynnistyksen niksit oli osattava, jotta T-Fordilla saattoi ajaa päivittäin ja kelillä kuin kelillä. Ennen käynnistystä tuli kuljettajan avata konepellin oikea puolisko auki ja avata rintapeltiin sijoitettu bensiinihana.
Käynnistäminen sujui siten, että ensimmäiseksi vedettiin rikastin päälle. Rikastimen silmukkapäinen vedin sijaitsee jäähdyttimen oikealla puolella. Sen jälkeen oli kannattavaa kiertää kammesta pari kierrosta, jolloin moottori sai sisälleen rikasta polttoaineseosta. Tämän jälkeen ohjaamon puolella säädettiin sytytystä myöhäiselle, avattiin kaasuvipua hieman, kytkettiin käsijarru päälle tai varmistettiin sen päälläolo ja lopuksi kytkettiin sytytysvirta. Sen jälkeen alkoi koneen pyöritys. Kammesta tukeva myötäote ja kova nosto, joka tavallisesti riitti Fordin käynnistymiseen. (wikipedia, autowiki)
1918
T-mallin ympärille kehittyi maailmanlaajuisesti erilaisia jälkiasennettavia maatalous- ja työkoneita valmistavia, sekä autoja työkoneiksi muokkaavia yrityksiä. Yllä olevassa vuoden 1918 mainoksessa on Pullford Companyn ratkaisu jonka avulla Fordia voitiin käyttää traktorina.

Ei kommentteja: