|
1960 |
Brittiläinen De Havilland Comet oli ensimmäinen kaupallinen suihkumatkustajalentokone, mutta vasta Boeing 707:n myötä alkoi varsinainen suihkumottoriaikakausi matkustajaliikenteessä. Tätä nelimoottorista konetta valmistettiin 1010 kpl vuosina 1957–1978. Koneen nopeus oli noin 1000 km/h ja matkustajia mahtui versiosta riippuen 289 - 336. Pituus oli 44 - 46 m.
|
1961 |
|
1961 |
|
1961 |
Finnairilla ei ollut Boeing-koneita, vaan Caravelle ja Douglas DC -suihkukoneita. Boeing kuitenkin mainosti koneitaan Suomessakin, kuten nämä Valittujen Palojen mainokset osoittavat.
|
1962 |
|
1963 |
Boeing 727 oli kolmemoottorinen, kapearunkoinen, T-pyrstöllä varustettu lyhyen ja keskipitkän matkan matkustajalentokone, jota valmistettiin vuosina 1963–1984.
Mallia valmistettiin 582 kappaletta. Konetyypille on sattunut onnettomuuksia 118 (6,1 % valmistetuista koneista), joissa on kuollut paljon ihmisiä.
|
1970 |
Boeing 747 (lempinimeltään Jumbo Jet) on Boeingin valmistama nelimoottorinen, laajarunkoinen ja osittain kaksikerroksinen erittäin pitkän toimintamatkan matkustajalentokone. Se on kaksi ja puoli kertaa niin suuri kuin Boeing 707. Boeing 747 oli maailman suurin käytössä oleva matkustajalentokone lähes 40 vuoden ajan. Kone suoritti ensilentonsa vuonna 1969 ja se on edelleen tuotannossa. Yli 1500 kappaletta on valmistettu. 70 m pitkään koneeseen mahtuu versiosta riippuen n. 400 - 600 matkustajaa ja sen lentonopeus on 1127 km/h. Valmistetuista 1 542 Boeing 747 -koneesta 62 eli noin 4,0 prosenttia on tammikuuhun 2018 mennessä tuhoutunut onnettomuuksissa, terroriteoissa ja muissa tapahtumissa. Boeing 747 -koneet ovat olleet osallisena kahdessa ilmailuhistorian pahimmassa onnettomuudessa joissa kuoli 583 ja 520 ihmistä. (wikipedia)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti