|
1919 |
|
1919 |
|
1939 |
Vuonna 1885 Armand Peugeot aloitti polkupyörien tuotannon Beaulieun tehtaassa. Ensimmäisen kolmipyöräisen ja höyryllä toimivan ajoneuvonsa hän esitteli vallankumouksen satavuotisjuhlien kunniaksi järjestetyssä Pariisin maailmannäyttelyssä 1889. Automobiles Peugeot aloitti toimintansa vuonna 1896. Seuraavana vuonna valmistui ensimmäinen autotehdas. Mallisto kattoi vielä ennen vuosisadan vaihdetta 15 eri autotyyppiä pienistä kaksipaikkaisista aina 12-paikkaiseen. Niitä kaikkia vauhditti Peugeotin oma moottori. Vuonna 1900 valmistui jo 500 Peugeot autoa vuodessa.
Korpivaara & Halla Oy toi Suomeen 22 Peugeot-autoa vuosina 1918–1920. 1920- ja 1930-luvuilla eri yhtiöt toivat maahan pieniä eriä Peugeot’ja. Oy Maan Auto Ab solmi maahantuontisopimuksen Peugeot’n kanssa vuonna 1948, ja ensimmäiset Peugeot 203 -autot tulivat Suomeen seuraavana vuonna. 1950-luvun kuluessa Peugeot-henkilöautoja tuotiin maahan muutama sata kappaletta vuodessa. Olympiavuonna 1952 tuonti oli peräti 1 250 autoa, ja tuhannen maahan tuodun Peugeot'n raja ylittyi seuraavan kerran vuonna 1958. (wikipedia, autowiki, moottori.fi)
|
1939 |
Peugeot 202 esiteltiin vuonna 1938. Ajovalot on 402:n tavoin sijoitettu erikoiseen paikkaan, etumaskin taakse. Vuosina 1945-1949 auto oli Peugeotin malliston ainoa henkilöautomalli. Auton muotoilussa oli kiinnitetty huomiota erityisesti aerodynamiikkaan, joka oli tämän aikakauden autoissa erikoista. Auton valmistus lopetettiin vuonna 1941 viiden vuoden ajaksi toisen maailmansodan takia, mutta sitä jatkettiin sodan jälkeen.
Peugeot 402 on Peugeotin ylemmän keskiluokan malli, jota valmistettiin ennen toista maailmansotaa 1935–1937 ja sen jälkeen 1941. Mallia valmistettiin yhteensä vain 79.862 kappaletta. (autowiki)
|
1975 |