31.8.2021

Goodyear

 

1926

"Pankaa kenkiinne joustavat Goodyear kumikorot, ne säästävät hermostoanne astunnan tärähdyksiltä."

Kun toiminimi Kontro & Kuosmanen fuusioitiin vuonna 1918 Suomen Kahvintuonti Oy:öön, syntyi Suomen Valtamerentakainen Kauppa Oy, joka oli tuonti-, vienti- ja agentuuriliike. Yrityksen tuotevalikoima oli laaja: elintarkkeita, tekstiilejä sekä kemikaaleja, tekstiilien raaka-aineita ja kone- ja autotarvikkeita. Yhtiö harjoitti myös laivaliikennettä omilla laivoillaan Etelä-Amerikkaan. Talousvaikeuksien takia yhtiö lopetettiin vuonna 1928 ja tilalle perustettiin Valtameri Oy. Valtameri Oyj fuusioitiin 1999 Rautaruukkiin. (wikipedia)

1927


1929

The Goodyear Tire & Rubber Company on yhdysvaltalainen rengasvalmistaja. Yrityksen perusti Frank Seiberling vuonna 1898. Yhtiö on nimetty vulkanoidun kumin keksijän Charles Goodyearin (1800 – 1860) mukaan.

1935
"G-3 kestää käytännössä yhtä hyvin kuin tehtaan kokeissa. Näin ilmoittaa tarkastaja Joseph A. Faurot, kuuluisa salapoliisi, New Yorkin salapoliisien entinen päällikkö, jota Goodyear pyysi tutkimaan G-3 renkaalla käytännössä saavutettuja tuloksia." 

Onko Nokian renkaat salapoliisin tarkastamia?

29.8.2021

Kynsilakkaa

1937

1938


1938

Ensimmäisiä merkintöjä kynsilakan käytöstä on jo muinaisessa Kiinassa ja Egyptissä, mutta Euroopassa se tuli tunnetuksi vasta 1800-luvun lopulla. Kynsilakan käyttö yleistyi vasta 1920-luvulla, ensin Ranskassa ja vuonna 1932 Revlon toi markkinoille useamman värisiä lakkoja. (kirjastot.fi)

1953

 

1936










1939

24.8.2021

Citroen

1923


1923
1928

1929
Citroën-automerkin tarina alkoi, kun ranskalainen André Citroën (1878–1935) ryhtyi valmistamaan tuotteita autoistuvan Euroopan markkinoille. Ensimmäinen eurooppalainen sarjatuotantoauto, Citroën 10HP Type A, valmistui huhtikuussa 1919. Citroën saapui Suomeen Ab Auto-Tractor Oy:n edustamana. Alkuvuosina myynti oli vaatimatonta, mutta vuodesta 1923 alkaen mainonta lisääntyi selvästi ja malliversioitakin tuli lisää tarjolle. Autojen tuontimääristä ei noina aikoina ole tarkkoja tietoja, mutta vuonna 1924 Citroëneja tuotiin maahan arviolta jo pitkälti toistasataa yksilöä. (moottori.fi)
1952

Citroen mainoksia tässä blogissa aiemmin näin:

18.8.2021

Eau de Cologne Farina

 

1928

1928

1929
Alkuperäisen kölninveden kehitti vuonna 1709 Kölnissä asuva italialainen Giovanni Maria Farina. Hän nimesi hajuveden asuinkaupunkinsa (ransk. Cologne) mukaan ja alkoi myydä sitä luksustavarakaupassaan. Alkuperäisen kölninveden tarkka kaava on säilynyt vuosisatojen ajan samana ja on vain harvojen, kuten Farinan suvun jäsenten tiedossa. Kölninvedessä on useita pääainesosia, kuten bergamottia, rosmariinia ja laventelia, sekä 85 prosenttia etanolia.
Alkuperäistä kölninvettä suositumpaa on nykyään kölniläisen Wilhelm Mühlensin vuonna 1792 luoma jäljitelmä Eau de Cologne 4711. Nimi tulee Mühlensin Kölniläisestä katuosoitteesta Glockengasse 4711. Eau de cologne (pienillä alkukirjaimilla) on myös yleisnimi, joka tarkoittaa mitä tahansa hajuvettä, jossa tuoksutiivisteen osuus on noin 2–5 prosenttia. (wikipedia)
Tietosanakirja 1922


1929

Eau de Cologne 4711 mainoksia on täällä.

16.8.2021

Fazer varhaisia makeisia

 

1926

1927

1930

1934

1935
Vuonna 1897 Fazer alkoi valmistaa makeisia tehdasmaisesti. Fazerin tehtaan ensimmäisiä karamellilajeja olivat Keisarisekoitus, Iris- ja Kiss-Kiss-karamellit. Tehtaassa työskenteli noin parikymmentä henkilöä, joista suuri osa tuli Venäjältä. Makeisten vienti aloitettiin 1898, kun tuotteet olivat saaneet palkintoja kansainvälisissä näyttelyissä. (wikipedia)
1937

1948

1917

1964
Da Capo tuli markkinoille 1916 ja vuoteen 1939 asti sitä myytiin paperipäällysteisenä konvehtikaramellina. Suklaapatukkana Da Capo on ollut myynnissä vuodesta 1949 lähtien ja se oli Fazerin ensimmäinen patukka. Niitä myydään nykyään noin 6 miljoonaa kappaletta vuodessa. (fazer.fi)

Fazerin tarina

Fazerin mainoksia olen esitellyt aiemmin näin:

12.8.2021

10.8.2021

Convair 880 Jet Liner

 

1959

1959

Amerikkalainen Convair 600 eli Convair 880 oli 4-moottorinen suihkukone. Konetta markkinoitiin kahdella tyyppinumerolla, kummankin ilmoittaessa sen huippunopeuden 600 mailia tunnissa joka on 880 jalkaa sekunnissa. Meille tutumpi muoto on 970 km/h. Tätä "Jet Liner" - suihkaria mainostettiin maailman nopeimmaksi matkustajakoneeksi. Vuosina 1959–1962 tuotannossa ollutta konetta valmistettiin vain 65 kappaletta. Koneeseen mahtui 88–110 matkustajaa, kun Boeing 707:ään ja Douglas DC-8:aan mahtui 179 matkustajaa. Yhden Convair 880:n osti muuan Elvis Presley ja nimesi sen tyttärensä mukaan Lisa Marieksi. (wikipedia)

Elviksen Convair 880. Kuva: Nilsman/wikipedia.


Convair 880 vuonna 1962

Chymos

 

1932


1928
Vuorineuvos Wäinö Tammenoksa perusti vuonna 1906 mehuja valmistavan Chymoksen Ruokolahdelle. Nimi Chymos tulee kreikan kielen sanasta "khymos", joka tarkoittaa mehua. Yhtiön henkilöstölehden mukaan nimen oikea lausumistapa oli "kyymos", mutta kansan suussa nimi muuttui muotoon ”hyymos”, ”syymos” tai ”tsyymos.” Tämä oli ensimmäinen kerta, kun Suomen metsämarjoja alettiin jalostaa teollisesti. Epäluulo teollisesti valmistettuja mehuja kohtaan oli suuri, ja suomalaiset valmistivat mehunsa kotona. Vähitellen tehdasmehujen kauppa alkoi kuitenkin elpyä.
1936

1938
Chymos aloitti makeisten valmistuksen vuonna 1934. Yrityksen tunnetuin tuote on punavalkoraitaiseen paperiin kääritty minttusuklaamakeinen Marianne. Sitä on tehty vuodesta 1949. Muita tunnettuja makeisia olivat Julia, Pantteri, Lontoo rae, Omar ja Merkkarit. Chymos valmisti myös mm. lastenruokia, mehuja ja marmeladeja. Vuonna 1993 yrityksen makeistuotanto siirtyi Fazerin omistukseen, ja vuonna 2006 Chymos sulautettiin kokonaan Cloetta Fazeriin.
(wikipedia)
1936

1936

1966

1967



Chymos Pantteri TV-mainos

Chymos maitosuklaa 1985

Chymoksesta aiemmin täällä.

4.8.2021

Leijona-kello

 

1929


1933

Leijona-merkkisten kellojen myynnin aloitti vuonna 1910 Tampereella kellotukku- ja vähittäisliike J. W. Lindroos. Kellot olivat sveitsiläisiä Lion-kelloja ja Lindroos rekisteröi niiden nimeksi suomalaisen tuotemerkin ”Leijona”. Perkko Ab osti J. W. Lindroosin liiketoiminnan 1919, jolloin Leijona-kellojen maahantuonti ja tukkumyynti siirtyi heille. Mekaanisia Leijona-kelloja valmistettiin Sveitsissä läpi vuosikymmenien aina 1970-luvulle saakka.

1970-luvulla japanilaiset kvartsikellot voittivat mekaaniset koneistot tarkkuudessa ja hinnassa. Leijonan tuotanto siirrettiin Japaniin ja koneistot vaihtuivat paristokäyttöisiksi. Myöhemmin tuotanto siirrettiin Kiinaan. Leijona on ylivoimaisesti tunnetuin, suosituin ja käytetyin suomalainen kellomerkki. Vaikkei niitä ole koskaan Suomessa valmistettu, mallisto suunnitellaan aina Suomessa. 

Nykyään Leijona-merkki sisältää noin 350 erilaista ranne-, tasku- ja kaulakelloa. Tähän mennessä Suomessa on myyty runsas viisi miljoonaa Leijona-kelloa. (leijonakellot.fi, wikipedia, kaleva.fi, tyyliniekka.fi)

1938

1939

1942