26.9.2022

Kuorma-autoja

 

1952

Saksalainen Magirus tunnettiin aiemmin nimellä Klöckner Humboldt Deutz AG. Yhtiö valmisti vuonna 1866 ensimmäiset paloautonsa. 1910-luvun lopulla se aloitti kuorma -autojen ja linja -autojen tuotannon. Suomen Koneliike Oy ryhtyi 1950-luvulla tuomaan Suomeen ilmajäähdytteisellä dieselmoottorilla varustettuja Magirus-Deutz kuorma-autoja. Magirus Deutzin tarina itsenäisenä merkkinä päättyi vuonna 1980 tehtaan siirryttyä Ivecon omistukseen. (wikipedia, autotoday.fi)

1954

Leyland Motors Ltd oli brittiläinen autoteollisuusyhtiö, joka valmisti kuorma-autoja, linja-autoja sekä johdinautoja. Leylandin maahantuojana toimi Korpivaara-yhtiö, tytäryhtiönsä Autoliike Teho Oy:n kautta. (wikipedia)

1955

Brittiläinen Commer valmisti kuorma- ja pakettiautoja vuosina 1905 - 1979. Ensimmäiset Commer-autot saatiin Suomeen vuonna 1948 (wikipedia)

1960

Englantilainen Bedford valmisti hyötyajoneuvoja vuosina 1931 - 1986.  Bedford-merkkisiä kuorma- ja pakettiautoja sekä linja-autoja myytiin Suomessa erityisen paljon 1940-luvun lopulla sekä 1950- ja 1960-luvuilla.  Bedford-kuorma-autoja rakennettiin runsaasti myös paloautoiksi. Vuoden 1961 loppuun mennessä Bedford oli noussut Suomen yleisimmäksi kuorma-automerkiksi ja säilytti kärkipaikkansa kuorma-autojen rekisteröintitilastossa koko 1960-luvun ajan. (autowiki, wikipedia)

Bedford pakettiautosta aiemmin täällä.

1964


Unimog (Universal-motor-gerät) on saksalainen vuodesta 1947 valmistettu nelivetoisten kevytkuorma-autojen, maastohenkilöautojen ja kuorma-autojen mallisarja. Vuodesta 1951 lähtien Unimog myytiin Mercedes-Benz-tuotemerkillä. Autotraktoreiksi luokiteltavia Unimogeja on valmistettu sekä siviili- että sotilaskäyttöön. Unimogeja käyttivät energia- ja maanrakennusyhtiöt. Vuoteen 1967 mennessä oli Suomessa sähkölaitosten käytössä yhteensä 68 Unimogia. Suomen puolustusvoimien käytössä Unimogeja oli 1950-luvulta lähtien. Mallia Unimog D hankittiin vuosina 1955-1957 yhteensä 99 kappaletta ja mallia Unimog G samaan aikaan 69 kappaletta. (wikipedia)

Ei kommentteja: