8.3.2018

Itäautoja 1955-1973

Sotien jälkeen oli Suomessa valuuttapula. Lisäksi oli henkilöautojen tuontisäännöstely voimassa vuoteen 1962 asti. Tuolloin länsiautoja joutui jonottamaan hyvin kauan, mutta itäautoja sai nopeasti. Itäautot olivat halvempia hinnaltaan, mutta ne olivat kuitenkin laadultaan ja suorituskyvyltän länsiautoja vaatimattomampia.
Tässä Neuvostoliittolaista autotarjontaa.
1955 Moskvitsh 400 ja Pobeda
Moskvitsh- ja Pobeda-autot olivat ensimmäiset Suomessa markkinoille tulleet neuvostoliittolaiset autot. Niitä tuotiin Suomeen vuosina 1949–1952 yhteensä 1225 kappaletta. Pobedaa (suomeksi Voitto) valmistettiin vuosina 1946–1958. Pobedaa tuotiin runsaasti Suomeen ja sitä käytettiin paljon taksiautona. Vankka rakenne, isot pyörät, korkea maavara ja hitaaksi välitetty voimansiirto tekivät autosta hyvän etenijän myös Suomen heikoilla kelirikkoteillä. 
Ensimmäinen Moskvitsh oli Opel Kadettiin perustuva Moskvitsh 400 eli Piikkinokka-Mosse.
Volga 1960
Volga 1961
Pobedan seuraaja oli saman Gaz-autotehtaan valmistama Volga. Suomessa tutuin oli Gaz-21 Volga, jota valmistettiin 1956-1971. Se oli neuvostoeliitin ja virkamiesten auto. Volga oli Pobedan tavoin yleinen taksiautona. Auto kulutti kokoonsa nähden vähän polttoainetta, sen moottori käynnistyi helposti kovillakin pakkasilla ja siinä oli tehokas lämmityslaite. Toisaalta auto sai moitteita melko raskaasta ohjauksesta ja suuresta kääntösäteestä sekä heikkotehoisista jarruista. Volga oli muihin saman luokan autoihin verrattuna suhteellisen halpa.
Volga 1964
Suomeen tuotuihin, varsinkin taksiksi myytyihin Volga-autoihin, vaihdettiin usein bensiinimoottorin tilalle dieselmoottori. 1960-luvulla Volgan dieselmoottori oli useimmiten brittiläisvalmisteinen, mutta 1970-luvulla käyttöön tuli ranskalaisen Peugeotin Indenor - moottori. Vuonna 1965 oli taksina Suomessa 1 521 Volgaa.
1964 Moskvitsh Scandinavia ja Volga
1965 Moskvitsh - mallit
Vuonna 1964 tuotantoon tullut Moskvitsh 403 oli Suomen markkinoille suunniteltu ja siitä käytettiin nimeä Skandinavia. Sen valtteja olivat edullinen hankintahinta sekä yksinkertainen tekniikka, jota oli helppo huoltaa. Kuitenkin Suomessa käytetyn Mossen hinta putosi hyvinkin jyrkästi 1950- ja 1960-luvuilla, johtuen laatuongelmista ja ruostumisesta. 
Vuonna 1965 esiteltiin Moskvitsh 408, jonka mallinimeksi vientimarkkinoilla tuli Elite. Ensimmäinen Suomeen tuotu Elite luovutettiin rouva Sylvi Kekkoselle, joka ei ilmeisesti kuitenkaan käyttänyt autoa.
Ukrainassa valmistettu Moskvitsh 444 oli tuotantonimeltään ZAZ 965 Zaporoshets ja se tunnettiin Suomessa nimellä Jalta. Suomessa kiinnostus Jaltaan hiipui nopeasti. Vuonna 1968 myytiin enää 10 autoa.
1965 Moskvitsh Elite
Lokakuussa 1965 Suomeen tuli 50 000:s maahan tuotu Moskvitsh. Eliteä valmistettiin 1964-1998. Elite oli halpa auto 1960-luvulla ja sitä siksi myytiin suhteellisen paljon. Ladan tullessa markkinoille vuonna 1971, Eliten myynti laski roimasti.
Lada 1973
Neuvostoliittolaista Ladaa valmistettiin vuosina 1970-2012. Ensimmäinen malli perustui vuoden 1966 Fiat 124:ään. Suomeen autoa tuotiin vuodesta 1971 lähtien. Vuonna 1973 markkinoille tuli isommalla moottorilla varustettu "ässä nimeään myöten", Lada 1500 S. Lada nousi suosituksi merkiksi etenkin entisen itäblokin maissa. Eri Lada-malleja myytiin yli 20 miljoonaa. 
(Tekstit: Wikipedia ja AutoWiki)

Ei kommentteja: