VW 1200 - mainos vuodelta 1965 |
VW 1500 - mainos vuodelta 1967 |
Saksalaista Volkswagenia, kansanautoa, alettiin suunnitella jo ennen toista maailmansotaa. Sodan jälkeen tuotanto pääsi vauhtiin ja vuonna 1947 vuosituotanto oli 8987 autoa. Miljoonas Volkswagen valmistui vuonna 1955. Sitä valmistettiin kaikkiaan noin 21,5 miljoonaa kappaletta vuosina 1938–2003, Saksassa vuoteen 1978 asti.
Autossa oli korin takaosassa sijaitseva ilmajäähdytteinen 1200–1600-kuutioinen nelisylinterinen, nelitahtinen bokserimoottori.
Suomeen näitä suosituiksi tulleita autoja alettiin tuoda vuonna 1950 ja niiden määrä nousi sataan tuhanteen vuonna 1968. Se sai täällä lempinimen "Kupla". Auton saksalainen lempinimi "Käfer" tarkoittaa koppakuoriaista, samoin kuin englanninkielinen "Beetle".
Autossa oli korin takaosassa sijaitseva ilmajäähdytteinen 1200–1600-kuutioinen nelisylinterinen, nelitahtinen bokserimoottori.
Suomeen näitä suosituiksi tulleita autoja alettiin tuoda vuonna 1950 ja niiden määrä nousi sataan tuhanteen vuonna 1968. Se sai täällä lempinimen "Kupla". Auton saksalainen lempinimi "Käfer" tarkoittaa koppakuoriaista, samoin kuin englanninkielinen "Beetle".
Kuplan valmistusta kokeiltiin myös Suomessa. Vuosina 1969 -1970 Wihuri-yhtymä kokosi Heinolassa 48 Volkswagen 1200 L-sarjan autoa, mutta valmistus tyrehtyi siihen. Kaikkiaan Suomeen tuotiin yli 127 000 kuplaa kunnes sen maahantuonti lopetettiin vuonna 1975.
Vuonna 1972 kupla-mallista tuli historian myydyin automalli sen ohittaessa Fordin T-mallin.
Vuonna 1972 kupla-mallista tuli historian myydyin automalli sen ohittaessa Fordin T-mallin.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti