Purukumi. Muutamia wuosia sitten keksittiin, että chicle-kumin ja jonkin imelän hywänmakuisen aromin sekoitus oli todellinen herkkupala ja sitä alettiin ahkerasti pureskella. Sen jälkeen tapa lewisi niin nopeasti, että nyt lasketaan kumin märehtijäin lukumäärä Amerikassa pyöreissä luwuissa 75 milj. hengeksi. Muissakin maissa on seurattu esimerkkiä ja amerikkalaiset myywät tätä "herkkua" ympäri maailman.
1930
1930
Jo ammoisina aikoina ihmiset ovat pureskelleet pihkasta tai mahlasta valmistettua massaa. Suomessakin on pureskeltu pihkaa jo kivikaudella. Keski-Amerikassa pureskeltiin sapotillapuun mahlasta tehtyä chicleä, josta Thomas Adams (1818-1905) kehitti 1800-luvun lopulla purukuminsa.
Amerikkalainen kondiittori Frank Fleer puolestaan kehitti vuonna 1906 ensimmäisen nykyisen kaltaisen purukumin josta voi puhaltaa palloja. Se oli nimeltään Blibber-Blubber, mutta sitä ei koskaan kaupallistettu. Vuonna 1928 Walter Diemer paransi Blibber-Blubber-koostumusta lisäämällä siihen lateksia ja kehitti kaupallisesti menestyneen purukumin nimeltä Dubble Bubble. Dubble Bubblen vaaleanpunaisesta väristä tuli lähes standardi purukumiteollisuuden pallopurukumeihin. (fi.wikipedia.org, en.wikipedia.org)
Suomalaislehdissä mainostettiin jo vuonna 1925 Adamsin ja Wrigleyn purukumeja. Vuonna 1931 Fazer mainosti omaa Jukka-purukumiansa.
1931
1931
"Ruvetkaa käyttämään suomalaista Jukkaa. Tiedätte toki kuinka terveellistä todella ensiluokkainen purukumi on hampaille ja suuontelolle. Mutta ei siinä kyllin. Jukka antaa sisua. Kesken kaiken pureskellessanne saatte jonkun nerokkaan päähänpiston ja huonot ajat muuttuvatkin hyviksi. Jukka on luotettava kumppani arkielämän kaikissa vaiheissa."
1930
1931
1933
1947
Tässä amerikkalaislehden purkkamainoksessa vinkataan myös Spike Jonesin RCA Victor äänilevyyn "Blowing Bubble Gum".
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti