Japanilaisesta Kwaishinsha moottoritehtaasta vuonna 1912 alkanut yhtiö alkoi tuottaa Datsuneita vuonna 1932. Tehtaan nimenä on ollut Nissan vuodesta 1933, mutta autoja myytiin Datsun-nimellä vuoteen 1983 asti.
1963 |
Datsun Bluebird oli ensimmäinen Suomen markkinoille tuotu japanilaisauto. Ensimmäinen maahantuontierä saapui Suomeen 1962, jolloin rahtilaiva toi 713 Datsun Bluebird 1200-autoa. Värivaihtoehtoja oli kolme, punainen, sininen ja valkoinen. Neljälle rekisteröity takavetoinen auto oli 3-vaihteinen ja neliovinen.
1964 |
Vuonna 1964 Suomeen saatiin Datsunista uusi malli. Markkinointi oli tehokasta ja ulkonäkö miellytti, joten Datsun Bluebird oli epätavallisen suosittu ja osa autoista oli myyty jo ennen niiden saapuista laivalla Suomeen. Auto rekisteröitiin viidelle, mutta tilaa on vain neljälle. Mallia valmistettiin vuosina 1963-1967.
1971 |
Datsun Sunny B110 tuli markkinoille vuonna 1970 ja tunnettiin Japanissa ja Aasiassa nimellä Datsun Sunny. Suomessa malli tunnettiin nimellä Datsun Finn. Datsun 1200 Finn sijoittui Tekniikan Maailman 13/1970 vertailussa toiseksi 11 autosta (voittaja oli Fiat 128). Autoa rekisteröitiin Suomessa vuonna 1970 2085 kappaletta ja seuraavina kolmena vuotena kolmisen tuhatta autoa vuosittain. Coupe-mallia rekisteröitiin vuosina 1970-1975 yhteensä vain parisataa kappaletta.
1974 |
1974 |
Datsun Cherry E10 on Nissanin ensimmäinen etuvetoinen sarjatuotantomalli. Suomen markkinoille malli tuli vuonna 1971 aluksi nimellä Datsun 1000, myöhemmin nimeksi vaihtui Datsun 100A. Autoa valmistettiin vuosina 1970-1977 ja se oli Suomessa hyvin suosittu. Valmistuksen loppuessa 1977 maahantuoja Aro-Yhtymä osti varastoon paljon 100A-yksilöitä ja viimeiset niistä myytiin vasta 1979. Yhteensä Suomeen tuotiin 40717 autoa. Vielä vuoden 2005 lopulla autoja oli rekisterissä 1152 kpl.