16.10.2019

Lokomobiili

1906
1913
Liikuteltavat höyrykoneet, lokomobiilit, olivat maaseudulla puimakoneiden, sahojen ja myllyjen voimanlähteinä. Pyörillä varustettuna sitä voitiin kuljettaa käyttöpaikalta toiselle hevosten vetämänä. Lokomobiili kehittyi käyttökelpoiseksi Englannissa ja Yhdysvalloissa 1800-luvun puolivälissä. Suomessa ne alkoivat yleistyä 1890-luvulla, ensin ulkomailta tuotuina ja sitten kotimaassa valmistettuina. 1950-luvulle tultaessa traktorit yleistyivät ja niissä olevat hihnapyörät tekivät lokomobiilit tarpeettomiksi. Enimmillään Suomessa oli käytössä noin 6000 lokomobiilia. (wikipedia, agricolaverkko.fi)
1919
Lokomobiileissa oli usein taitettava savutorvi kuljetuksen helpottamiseksi. Kuvassa kotimainen Kullervo-lokomobiili.

1920

Höyrykoneen mäntä pyörittää kapistuksen sivussa olevaa pyörää. Siitä liike siirretään hihnan välityksellä puimakoneeseen, sirkkeliin tai muuhun vekottimeen.


Lokomobiili Paras Apu toiminnassa:

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti