Ilmalaivat olivat vaikuttavia ilmestyksiä ja mainostajat käyttivät niiden saamaa huomioarvoa hyväkseen.
Vaasan leipä 1929 |
Ferdinand von Zeppelinin yhtiö rakensi monia zeppeliini-ilmalaivoja Saksassa 1900-luvun alussa. LZ 127 Graf Zeppelinin ensilento oli syyskuussa 1928 ja lokakuussa se lensi Saksasta Yhdysvaltoihin. Elokuussa 1929 Graf Zeppelin kiersi maapallon. Matka kesti 21 päivää, josta lentoaikaa oli 12 päivää. Zeppelin nähtiin Helsingissä 24. syyskuuta 1930, johon se saapui Baltian kautta. Graf Zeppelin ehti yhdeksänvuotisen uransa aikana tehdä 590 matkaa ja sen mittariin kertyi 1,7 miljoonaa kilometriä.
Ilmalaivan rungon pituus oli 236,6 metriä ja suurin nopeus 128 km/h. Aluksessa oli noin 40 hengen miehistö ja matkustajia se pystyi ottamaan 20. Matkustajille oli tarjolla salonki ja kahden hengen makuuhytit, joten lentomukavuus oli hyvä. (wikipedia)
1932 |
Vuonna 1931 alus suoritti myös tutkimusmatkan barentsinmerelle ja jäämerelle. Matkalla käytettiin Agfa-filmiä.
1928 |
Zeppeliinissä oli 465 SKF - laakeria. AB SKF (alun perin Svenska Kullagerfabriken AB) on vuonna 1907 perustettu ruotsalainen teollisuusyritys. SKF on nykyisin maailman johtava vierintälaakereiden tuottaja.
1929 |
Kapteeni Hans von Schiller käytti Longines-kelloa navigoidessaan Graf Zeppelinin maailmanympärysmatkalla.
Ilmalaiva LZ 127 "Graf Zeppelin" Helsingissä vuonna 1930. (kuva: wikipedia)
LZ 127 Graf Zeppelinin matka maailman ympäri 1929
Katkelmia LZ 127 Graf Zeppelinin matkoista vuosilta 1928-1939
LZ 127 Graf Zeppelinin tutkimusmatka barentsinmerelle ja jäämerelle 1931
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti