1955 |
1958 |
Sähke eli sähkösanoma on kirjallinen viesti, joka lähetetään kohteeseensa sähköttämällä. Suomen ensimmäinen sähkölennätinyhteys valmistui vuonna 1855 Helsingin ja Pietarin välille. Vuodesta 1927 lennätintoimintaa harjoitti Liikenneministeriön alainen Posti- ja lennätinlaitos.
Vuonna 1945 aloitettu telex-palvelu jatkoi vanhan lennätinverkon työtä ja syrjäytti melko nopeasti morse-liikenteen. Telex oli käytössä aina 1990- luvulle asti, jolloin Internetin kautta lähetettävät sähköpostit alkoivat syrjäyttää sen.
Maailman viimeinen sähke lähetettiin Intiassa vuonna 2013.
Vuonna 1945 aloitettu telex-palvelu jatkoi vanhan lennätinverkon työtä ja syrjäytti melko nopeasti morse-liikenteen. Telex oli käytössä aina 1990- luvulle asti, jolloin Internetin kautta lähetettävät sähköpostit alkoivat syrjäyttää sen.
Maailman viimeinen sähke lähetettiin Intiassa vuonna 2013.
1953 |
Postilinja-autot eli puhekielessä postiautot olivat Suomen Posti- ja lennätinlaitoksen linja-autoja, jotka kuljettivat matkustajia ja postirahtia. Liikenne alkoi Rovaniemen ja Sodankylän välillä 1921.
Vilkkaimmillaan liikenne oli vuonna 1971, jolloin Posti- ja lennätinlaitos liikennöi yli 420 oranssinvärisellä autolla kaikkiaan 222 linjaa eri puolilla Suomea. Siitä alkoi reittien nopea väheneminen, kun postinkuljetukset siirtyivät lajittelukeskusjärjestelmään siirtymisen myötä 1970-luvun mittaan rekka-autojen tehtäväksi. Vuonna 1999 toiminta myytiin Koiviston Auto Oy:lle.
Vilkkaimmillaan liikenne oli vuonna 1971, jolloin Posti- ja lennätinlaitos liikennöi yli 420 oranssinvärisellä autolla kaikkiaan 222 linjaa eri puolilla Suomea. Siitä alkoi reittien nopea väheneminen, kun postinkuljetukset siirtyivät lajittelukeskusjärjestelmään siirtymisen myötä 1970-luvun mittaan rekka-autojen tehtäväksi. Vuonna 1999 toiminta myytiin Koiviston Auto Oy:lle.
* * *
Kiertomatka postiautolla Kainuussa ja Koillismaalla 1963. Martti Silvennoinen selostaa:
Postiautolla Uudellamaalla 1968. Carl-Erik Creutz selostaa:
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti