25.6.2018

Nokia jalkineita - Ainot ja Hait


1926
1926
1928
Suomen Gummitehdas Oy perustettiin maaliskuussa 1898 ja se toimi aluksi Helsingissä. Tehdas valmisti aluksi kumijalkineita (kalosseja) ja erilaisia teknisen kumin tuotteita. Yhtiön päätehdas oli vuodesta 1904 Nokialla, jossa valmistettiin kumijalkineita ja vuodesta 1933 alkaen autonrenkaita. Suomen Gummitehdas käytti tuotemerkkinään "Nokia" heti muuton jälkeen korostaakseen tuotteiden suomalaisuutta venäläisiä kilpailevia kalossituotteita vastaan. Vuodesta 1959 yhtiön nimeksi tuli Suomen Kumitehdas Osakeyhtiö ja vuonna 1967 syntyi Oy Nokia Ab.
Lyhytfilmi: Nokian kumisaapastehtaalla 1964 (Yle Elävä arkisto)
1961
Suomalaisten kotien ja tilojen kylmien lattioiden suojaksi ryhdyttiin 1900-luvun alussa valmistamaan erilaisia kotikenkiä, enimmillään niitä tehtiin noin 70 erilaista mallia. Pääosa kengistä tehtiin Tampereen seudulla, joka koko 1900-luvun ajan oli suomalaisen kenkäteollisuuden keskus. Ensimmäiset Ainot valmistettiin Tampereella jo vuonna 1930 ja Reinot vähän myöhemmin, lamavuonna 1932. Tuolloin kengällä ei vielä ollut nimeä, vain kaupan koodi AS. Vuonna 1952 kenkä sai nimekseen Heikki, ja vuonna 1956 syntyi lopulta Reino. Kotikenkiä Tampereella teki muun muassa Suomen Gummitehdas Oy:n Para-tehdas, joka otti käyttöön Nokia-merkin ja yhdistyi Nokialla sijaitsevan tehtaan kanssa. Nykyään Reinoja ja Ainoja valmistaa vuonna 2005 perustettu Reino & Aino Kotikenkä Oy. (koskenjalka.com, wikipedia)
1970


Retu - jalkineet tulivat kauppoihin vuonna 1969, ja niistä tuli heti valtava menestys. Itsellänikin oli sellaiset vaalean ruskeat. Muistaakseni niitä sai myös tumman ruskeina. Kumipohjaisten jalkineiden päällinen oli vakosamettia. Silloin käytettiin paljon vakosamettisia housuja ja puseroita.



Hai-saappaiden tuotanto Nokia Oy:ssä alkoi vuonna 1968, ja väreinä olivat tuolloin valkoinen, musta, sininen ja punainen. Hai-saappaista tuli erittäin suosittuja erityisesti nuorison keskuudessa.
Ennätysvuonna 1970 Suomessa myytiin 300 000 Hai-saapasparia.
1971
1972

20.6.2018

Ford T malli 1911

1911
Vasemmalla Ford Model T Touring Car ja oikealla Ford Model T Torpedo Roundabout. Ensimmäinen T-mallin auto valmistui Detroitissa 27. syyskuuta 1908. Alussa autoja valmistettiin perinteisesti käsityönä ja vain 11 autoa valmistui ensimmäisen täyden tuotantokuukauden aikana.
Vuonna 1914 siirryttiin liukuhihnatuotantoon ja laskettiin että yhden Fordin valmistamiseen meni aikaa 93 minuuttia. Kun vuonna 1924 Fordin tehtailta rullasi ulos 10. miljoonas T-malli, koko maailman autokannasta lähes 90 % oli Fordeja. T-mallia valmistettiin 19 vuodessa (1908–1927) yhteensä 15 007 034 kappaletta.
Ford Model T 1910
 T-Fordin käynnistäminen: Kampikäynnistyksen niksit oli osattava, jotta T-Fordilla saattoi ajaa päivittäin ja kelillä kuin kelillä. Ennen käynnistystä tuli kuljettajan avata konepellin oikea puolisko auki ja avata rintapeltiin sijoitettu bensiinihana.
Käynnistäminen sujui siten, että ensimmäiseksi vedettiin rikastin päälle. Rikastimen silmukkapäinen vedin sijaitsee jäähdyttimen oikealla puolella. Sen jälkeen oli kannattavaa kiertää kammesta pari kierrosta, jolloin moottori sai sisälleen rikasta polttoaineseosta. Tämän jälkeen ohjaamon puolella säädettiin sytytystä myöhäiselle, avattiin kaasuvipua hieman, kytkettiin käsijarru päälle tai varmistettiin sen päälläolo ja lopuksi kytkettiin sytytysvirta. Sen jälkeen alkoi koneen pyöritys. Kammesta tukeva myötäote ja kova nosto, joka tavallisesti riitti Fordin käynnistymiseen. (wikipedia, autowiki)
1918
T-mallin ympärille kehittyi maailmanlaajuisesti erilaisia jälkiasennettavia maatalous- ja työkoneita valmistavia, sekä autoja työkoneiksi muokkaavia yrityksiä. Yllä olevassa vuoden 1918 mainoksessa on Pullford Companyn ratkaisu jonka avulla Fordia voitiin käyttää traktorina.

17.6.2018

Sirius kello 1953

"Miehisen miehen kello on Sirius. Sirius-rannekellojen 10-mallinen valikoima sisältää mm. tämän: Sirius 1357: 17-kivinen, kromikuorinen, kaikki numerot taulussa, keskisekuntiosoittimella, 5850 mk. SIRIUS - siro ja tarkka"
Sirius-merkkisiä miesten rannekelloja on koottu valmiista osista Ko-Pe-nimisen yrityksen tehtaalla Naantalissa. Nykytiedon mukaan koneistot ovat pääasiassa saksalaista alkuperää. 
Kope, alkujaan Kone ja pelti, oli tohtori Frejvid Borgin 1940 -luvun alussa Naantaliin perustama monitoimiyritys. 1950 -luvulta lähtien tehtaalla koottiin myös kelloja. Tasku- ja rannekellojen ohella valmistettiin noin kymmentä erilaista pöytäkellomallia sekä lukuisia seinäkellomalleja.
Sirius-kellomerkin oikeudet siirtyivät kelloseppä Heikki Hovénille 1960 - luvun loppupuolella. Hän edelleen tuotti useiden vuosien ajan Sirius-rannekelloja. 
(naantali.fi) (kellomies.fi)

15.6.2018

Eri Keeper 1957

1957
1957
    
kuva: erikeeper.fi
kuva: erikeeper.fi
Eri Keeperin syntyhistoria sijoittuu 1950-luvun alkuun, jolloin PVCa-muovi -niminen keksintö esiteltiin Hannoverin messuilla. PVCa-muovista tuotiin näytteet Suomeen, ja vuonna 1952 keksittiin materiaalin tutkimisen jälkeen hyödyntää muovia valmistamalla siitä liimaa. Vuonna 1955 liimaa alettiin pakata itse suunniteltuun muovipulloon, ja 1950-luvun lopulla Eri Keeper teki jo nousuaan Suomen suosituimmaksi liimaksi.
Eri Oy on perustettu vuonna 1940. Partekin Rakennuskemian yksikkö osti yrityksen vuonna 1984. 1988 liimojen valmistus ja markkinointi myytiin Oy Casco Nobel Ab:lle joka fuusioitiin Akzo Nobeliin vuonna 1994. Syksyllä 2013 Akzo Nobelin kauppa- ja rakennusliimaosasto myytiin maailmanlaajuiselle Sika konsernille jonka alaisuudessa ERi KEEPER jatkaa taivaltaan suomalaisten liimana.
(wikipedia, erikeeper.fi)

Donovanin levyjä 1965

Tässä amerikkalaislehden ilmoituksessa mainostetaan skotlantilaissyntyisen Donovan Leitcin toista singleä ja ensimmäistä albumia vuodelta 1965. Folklaulajana aloittanut Donovan nousi nopeasti menestyväksi popmuusikoksi Britanniassa ja USA:ssa. Hänen musiikkiaan kuultiin myös Suomen radiossa ja ostin hänen kokoelmalevynsä joskus 1960-luvun lopulla.
Donovanin tunnetuimpia lauluja ovat muun muassa Ison-Britannian single Top10:een yltäneet:
 Catch the Wind (1965)

Colours (1965)

Jennifer Juniper" (1968)

sekä "Sunshine Superman" (1966), "Mellow Yellow" (1967), " ja "Hurdy Gurdy Man" (1968). Hyvin tunnettu oli myös hänen esityksensä sodanvastaisesta kappaleesta "Universal soldier" jonka Hector lauloi suomeksi nimellä Palkkasoturi.
Tässä vielä yksi hauska Donovanin laulu:
 The sun is a very magic fellow (1968) 

9.6.2018

Mitä kaikkea dollarilla saakaan!

Mitä kaikkea aikoinaan saikaan yhdellä dollarilla amerikkalaislehtien postimyynti-ilmoituksista!

"Tieteellinen optinen periaate todella toimii. Sonnustaudu X-Ray (röntgensäde) laseihin ja pidä kättäsi edessäsi. Näyttää siltä kuin voisit katsoa ihon läpi ja nähdä alla olevat luusi. Katso ystävääsi. Onko se todella hänen vartalonsa jonka "näet" hänen vatteidensa alta?"
Pahvilinssien reiän läpi katsottu esine näyttää epäselvältä ja eräänlainen kaksoiskuva vaikuttaa etäisesti röntgenkuvalta. Mainosteksti ei tosiasiassa lupaa paljon mitään: "näyttää siltä..", "onko se todella...".
Hypnokolikkoa heilutetaan hypnotisoitavan henkilön edessä ja hypnoottinen kuvio näyttää pyörivän. Sen pitäisi vangita hypnotisoitavan katseen kolikkoon. Sen jälkeen voi antaa hypnoottisia ehdotuksia ja komentoja uhrille.
Viskin makuinen hammastahna kenties innosti miehiä pesemään hampaansa.
Tätä sensaatiomaista vekotinta ei saanut ihan dollarilla, mutta ei se ihan kahtakaan maksanut. Rusetissa on pienet patterilla toimivat lamput. Kytkintä pidetään taskussa ja kun juhlissa sitten väläytellään valoja saadaan uusia ystäviä ja naiset sanovat vau!
Yhdellä dollarilla sai toki paljon muutakin kamaa amerikkalaislehtien postimyyntimainoksista: kirjoja, ranskanpottuleikkurin tai aurinkolasit.

4.6.2018

Billnäs kihvelit ja kalusteet 1913

1913
1913
Lähellä Karjaata sijaitsee Pinjainen (ruots. Billnäs). Sinne, Mustionjoen kosken rannalle perustettiin Billnäsin rautaruukki vuonna 1641. Ruukki laajeni myöhemmin tehtaaksi, joka tuotti erilaisia rautatyökaluja, kuten lapioita, vasaroita ja kirveitä. 1900-luvun alussa ruukista perustettiin osakeyhtiö nimeltä Billnäs Bruks Aktiebolag. Yhtiössä oli parhaimmillaan yli tuhat työntekijää.
Konttorihuonekaluaika Billnäsissä alkoi vuonna 1909 ja huonekalujen merkiksi tuli yksinkertaisesti Billnäs. Kalusteet tehtiin amerikkalaisten mallien mukaisesti ja materiaalina käytettiin puolalaista tammea. Billnäsin tehtaiden osake-enemmistö siirtyi Oy Fiskars Ab:lle vuosina 1918–1920, ja kokonaan tehtaat siirtyivät Fiskarsin omistukseen vuonna 1957. O.Y. Billnäs A.B. sulautettiin lopullisesti emoyhtiö Fiskarsiin 1970 ja samalla lopetettiin myös huonekalutehtaan toiminta.  
(visitraseborg.com ja wikipedia)

Paavo Nurmi yskänpastillit 1926

1926
Katarria (limakalvon tulehdus) nämä tuskin paransivat, mutta oireita ne kenties lievittivät. Pastillin imeskely lisää syljeneritystä ja näin kuiva kurkku ainakin kostuu.
Paavo Nurmi -patsas Helsingin olympialaisten julisteessa vuonna 1952. (wikipedia)
Juoksijoiden kuninkaaksi ja Lentäväksi suomalaiseksi nimetty Paavo Nurmi (1897-1973) on kesäolympialaisten historian kolmanneksi menestynein urheilija ja menestynein yleisurheilija. Nurmi voitti vuosien 1920, 1924 ja 1928 olympiakisoissa yhteensä yhdeksän kulta- ja kolme hopeaolympiamitalia.
Pariisin olympialaisten jälkeen Suomen valtio tilasi Wäino Aaltoselta Paavo Nurmen näköispatsaan. Patsaasta on olemassa viisi valosta jotka sijaitsevat Ateneumissa, Helsingin olympiastadionilla, Turussa, Olympiakomitean puistossa Sveitsissä sekä Jyväskylässä. (wikipedia)

3.6.2018

Auburn 1926

1926
1926

Auburn Automobile Company toimi Auburnin kaupungissa Indianassa USA:ssa vuosina 1903–1936. Auburn-autoja valmistettiin kaikkiaan yli miljoona yksilöä.
Suomessa autoja edusti J. Merivaara. Yhtiö perustettiin vuonna 1901 nimellä Helsingin Uusi Rautasänkytehdas.
Nykyään Merivaara on yksityisomisteinen yhtiö, joka suunnittelee, valmistaa ja markkinoi sairaala- ja hoitokalusteita ja -ratkaisuja terveydenhuoltoalan toimijoille yli 120 maassa. (wikipedia, merivaara.fi)
1935. Kuva: wikipedia
 Ahtimella varustetun Auburn Speedsterin ostajat saivat todistuksen, että tämä yksilö oli todistetusti saavuttanut nopeuden 100 mailia tunnissa. Autossa oli kangaskuomu, mutta se oli melko raskas. Kuomun asentaminen vei kahdelta mieheltä yli tunnin.